Consumenten willen duidelijke, begrijpelijke taal horen bij een bezoek aan de notaris. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van de Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie (KNB). Uit het onderzoek blijkt dat de gang naar de notaris voor veel mensen nog te hoog is. Ook de prijs is een belangrijke factor
‘Begrijpelijk’, zegt Alex van IJsseldijk, estate planner bij Erfrechtplan. ‘Het valt me tijdens onze lezingen op dat veel mensen de drempel om bij een notariskantoor binnen te stappen te hoog vinden en daarom het opstellen van bijvoorbeeld een testament voor zich uit stellen. De materie is gewoon te ingewikkeld en mensen zijn bang dat het een kostbare aangelegenheid wordt.’ Erfrechtplan ziet het als haar missie om mensen meer duidelijkheid te geven en vragen weg te nemen over het testament en dus de gang van zaken bij de notaris. Ze doet dit door middel van lezingen door het land en door gesprekken aan de keukentafel.
Maatwerk voor uw (levens)testament
Uit het onderzoek van Motivaction blijkt dat consumenten uiteenlopende verwachtingen van een notaris hebben. Zo heeft de ene klant meer behoefte aan uitleg dan de ander. Erfrechtplan speelt hierop in door maatwerk te leveren. Tijdens een gesprek aan de keukentafel gaat een adviseur van Erfrechtplan in op de persoonlijke situatie van de klant. ‘Daar komen geen moeilijke juridische woorden aan te pas, het gaat simpelweg om de wensen van de persoon in kwestie. Die wensen worden vervolgens vertaald in een document in ‘gewone mensentaal’. Een notaris vertaalt dit document naar een rechtsgeldig document: het testament. Erfrechtplan gaat mee naar de notaris en zorgt dat alles goed afgehandeld wordt’, legt Van IJsseldijk uit.
Bron: www.KNB.nl