Notaris Femmy Smink wil dat haar branche het stoffige imago van zich afschudt en laat zien benaderbaar te zijn. Het inloopspreekuur van Notariskantoor Ellemers in Sneek loopt als een trein. En ook de samenwerking met Erfrechtplan ziet ze als een manier om een andere doelgroep te bereiken. ‘Ik wil dat mensen weten wat er mogelijk is en op basis daarvan een afgewogen beslissing nemen.’
We willen allemaal dat onze nalatenschap goed is geregeld als we komen te overleiden. Niemand wil zijn of haar naasten opzadelen met problemen of een onverwachtse blauwe brief van de Belastingdienst. Als we niet meer wilsbekwaam zijn, willen we onze financiën en zaken rondom onze gezondheid aan een vertrouwd iemand overdragen. Iemand die weet wat onze wensen zijn. En tóch stapt lang niet iedereen naar de notaris.
Ingewikkeld of duur
Dat merkt ook notaris Femmy Smink. ‘Er zijn nogal wat drempels. Het eerste obstakel: mensen denken dat het ingewikkeld is. Daarnaast leeft het idee dat de gang naar de notaris heel kostbaar is, dat de teller al aanslaat als je binnenloopt.’ Die obstakels wil Smink graag wegnemen. Niet voor niets opent haar kantoor op donderdagmiddag de deuren voor een gratis inloopspreekuur.
De insteek: maak de drempel lager, hanteert Erfrechtplan ook. De organisatie waar Smink dan ook met plezier mee samenwerkt. Erfrechtplan heeft samen met een groot aantal gerenommeerde notariskantoren een laagdrempelige service ontwikkeld, waarbij op heel persoonlijke wijze een goed testament kan worden opgesteld. Bovendien blijven de totale kosten inzichtelijk en relatief laag. De erfrechtspecialist komt bij de cliënt thuis om de wensen en verzoeken in kaart te brengen en vertaalt dit naar een gespreksverslag in begrijpelijke taal. De notaris stelt vervolgens de acte op. ‘We komen daarbij echt samen tot de beste oplossing voor een cliënt’, vertelt Smink. ‘Als je een relatief klein vermogen hebt, is het bijvoorbeeld niet aan te raden om een hele ingewikkelde en kostbare akte op te stellen. Het is dus echt maatwerk. Iets wat op papier werkt, moet ook in de praktijk werken. We houden elkaar daarin scherp en dat werkt heel goed.’
Regie in handen
Smink heeft de missie om zo veel mogelijk mensen goed te informeren over een erfenis en het levenstestament. ‘Ik merk dat daar nog veel misverstanden over bestaan’, vertelt ze. ‘Door het opstellen van een levenstestament of testament weten de gevolmachtigden c.q. nabestaanden vooraf precies waar ze aan toe zijn als een dierbare ziek wordt of in het ergste geval komt te overlijden. Door het opstellen van een testament of levenstestament heb je vooraf de regie in eigen handen. Je geeft zelf aan wat de wensen zijn op het moment dat je niet meer kunt beslissen of na overlijden.’ Smink benadrukt dat er geen pasklare oplossing is: ‘Als een cliënt goed geïnformeerd is kan hij of zij zelf inschatten wat wel en niet geregeld moet worden. Er zijn verschillende opties waaruit je een keuze kunt maken.’
Eenvoudige oplossing
Smink merkt dat haar aanpak aanslaat. ‘Ik vind het heel belangrijk dat wij een betrokken en laagdrempelig kantoor zijn. We zien ook dat cliënten bijna altijd terugkomen als ze eenmaal bij ons op kantoor zijn geweest. Als je een vertrouwensband hebt, zijn problemen vaak heel makkelijk op te lossen. Mensen maken kwesties soms in hun hoofd heel groot, terwijl wij daar een eenvoudig antwoord op hebben. Dus mijn advies: blijf niet met die vragen rondlopen, maar vraag eens een gesprek aan bij een notaris of laat je adviseren door Erfrechtplan.